zondag 9 juli 2023

Fooi

Wat geef je tegenwoordig als fooi als je uit eten gaat Wij gaan nooit meer uit eten of op vacantie We waren vorig jaar 50 jaar getrouwd en toen hebben we het niet gevierd omdat ik nog zo met mijn depressie zat maar nu gaat het wat beter en wilden wij toch als de dag er is met zijn beiden uit eten. De kinderen zijn net rond die tijd op vacantie helaas. Maar wat is nu op dit moment een redelijke fooi Ik gun het de restauranthouders van harte maar ik vind 3 euro te weinig maar bijvoorbeeld 8 euro weer te veel voor onze portemonnee Wat geven jullie als je uit eten gaat. Ik denk dat we al wel 7 jaar niet uit eten zijn geweest We gingen toen altijd naar Van der Valk ergens eten

6 opmerkingen:

Petra zei

Ik vind een mooi percentage, bij normale geleverde "service", 10 tot 15 procent van de rekening. Als jullie dus samen voor 50 euro eten, dan kun je 5 tot 8 euro fooi geven.

Anoniem zei

Ik geef zelden iets van fooi in een restaurant in Nederland. Hooguit rond ik af tot een rond getal, als het excellent was. Bijv 58 euro wordt dan 60. Is het eindbedrag bijv 59,50 euro; dan betaal ik dat gewoon per pin. Ik maak er dan echt geen 65 van of zo. Iedereen moet werken voor zijn geld en in de horeca zijn de lonen ook normaal.

Willem zei

We gaan niet vaak uit eten, maar als het eten goed is en de bediening ook correct, dan ben ik geneigd om een royale fooi te geven. Soms tot ergernis van Vrouw Helena, die ook vindt dat je maximaal 15% van de rekening als fooi moet geven. Dat ik soms hoger ga heeft er alles mee te maken dat we geen van beide wijn of bier drinken en ook zeer matig zijn met andere alcoholische versnaperingen. En juist de wijn is voor een restaurant het beleg op de boterham. Voorwaarde is wel dat het gezellig moet zijn en dat de bediening je niet het eten van het bord kijkt om zo snel mogelijk de volgende gang te kunnen serveren. Ook restaurants met meer ambitie dan geleverde kwaliteit, kunnen bij mij niet rekenen op een (grote) fooi. Ik heb zelfs eenmaal het wisselgeld teruggevraagd, zo abominabel was daar de maaltijd.

Anoniem zei

Om uit eten te kunnen gaan moet ik de rest van de tijd behoorlijk zuinig aan doen en geef ik dus geen fooi. Het argument dat er in de horeca weinig verdiend word vind ik altijd een beetje vreemd want ik werk in de schoonmaak en daar verdien je ook niet bepaald een riant salaris.Ook het argument dat de service en het eten goed was vind ik geen reden, dat lijkt me vrij normaal, van iedereen word toch verwacht dat hij/zij zijn/haar werk goed doet? En bij de meeste beroepen zeker de slechts betaalde beroepen staat daar ook geen fooi tegenover.

Anoniem zei

Wij gaan niet erg vaak naar horecagelegenheden, dus met dit dilemma hebben we zelden te maken. Overigens heb ik het geven van fooi nooit zo goed begrepen. Iedereen moeten werken voor zijn geld en helaas zijn veel lonen niet erg riant. Waarom verdient iemand in de horeca een fooi, maar een postbezorger, schoonmaker, winkelmedewerker, vuilnisman, receptionist of magazijnmedewerker niet? Laten we de lonen wat eerlijker verdelen, want de hoogst betaalde banen zijn over het algemeen niet de belangrijkste (lang leve de managers.....).

Nicole Orriƫns zei

Ik vind dat altijd lastig. Officieel hoeft het niet in Nederland dacht ik?

Leren van anderen

Nog niiet gelukt.

Jullie zullen inmiddels vernomen hebben aan de titel dat het ons nog niet helemaal gelukt is om de debetstand naar nul te krijgen. Er komen ...