donderdag 9 april 2020

Vaker wassen

Ik was nu veel vaker mijn hand en thee en vaatdoeken omdat we nu ook veel vaker onze handen wassen Ik deed mijn hand en vaatdoeken en ondergoed altijd op 90 graden maar nu ik vaker was en verschoon heb Ik de temparatuur naar beneden gezet Ik had eerst een bosch wasmachine beviel altijd goed maar iedereen wil wel eens wat anders Dus heb ik nu een AEG wat dus helemaal niet bevalt Hij spoelt de zeep niet goed weg en de witte was met de bosch draaide altijd 2 uur en een kwartier Maar de AEG draait op 90 graden 3 uur en 28 minuten wat ik veels te lang vind Ik heb nu op 40 graden gewassen en is ook schoon geworden gelukkig Ik ben altijd bang dat met 40 graden de bacterien niet dood zijn en op 95 graden wel vooral ondergoed

9 opmerkingen:

Wieteke zei

Op 40 graden zijn de bacterien niet dood idd, maar dat hoeft ook niet. Tenzij je echt kwetsbare mensen in huis hebt: hoog bejaarden, pas geboren babies of zieken (denk kankerpatienten of autoimuunaandoeningen).
Die langere tijd voor de was is milieuvriendelijker, je gebruikt het wasmiddel en niet het bewegen en verwarmen om je was schoon te krijgen. De enzymen in wasmiddel hebben tijd nodig en niet te warme temperaturen om hun werk te kunnen doen.
Daarom is 60 graden in het eco programma prima om een handdoeken/theedoeken/vaatdoek/sokken en ondergoed was te doen.
De rest van je was kan dan op 30 graden.

Zuinigaan (Aaf) zei

Het gaat er nu niet zo zeer om bacteriën te doden, maar meer om het coronavirus te doden. Het virus kan slecht tegen wasmiddel, dat komt omdat in het virus vetten zitten en wasmiddel ontvet. Dus kleding wassen op 40 graden met een flinke scheut wasmiddel is prima!

nicole orriens zei

De 'kookwas' doe ik altijd op 90 graden. Wat vervelend dat de AEG wasmachine tegenvalt in de praktijk zeg.

Anoniem zei

Ik was keukenwas, poetsdoeken, handdoeken en ondergoed op 60 graden. Met een kwart van de hoeveelheid wasmiddel die de fabrikant vermeld (geen kalk in het water). Zowel bacteriën als virussen zijn dan voldoende te pakken genomen. Drogen in de zon en strijken zetten meer zoden aan de dijk dan antibacterieel dit of 95 graden in de wasmachine. Mijn ecoprogramma pak zo weinig water dat ik halve ladingen moet draaien, anders wordt niet alles goed nat..waardeloos.

Kleding gaat op 30 graden en kwetsbaar spul met de wol in de wolwas.

Zeep is alkalisch en daar kunnen bacteriën niet tegen, daarnaast bindt het vet en trekt het daardoor de viruswand kapot.

Ik was mijn handen altijd al als ik opsta s ochtends, zodra ik thuiskom, na het toilet, voor het eten en na hoesten, niezen, proesten of snuiten. Voor het koken, na het aanraken van eieren en vlees en als het eten op tafel kan. Na het poetsen en afwassen en na het in de wasmachine stoppen van wasgoed. Na het tuinieren en na het verschonen van een luier.
Ik hoef niet ineens nog 11 keer extra.

Heeft er al iemand lichtknopjes, afstandsbedieningen, aan/uitknoppen of telefoons schoongemaakt? Het autostuur, radioknopjes, versnellingspook, deurgrepen en de handvatten op de fiets? Toetsenbord en muis?

san zei

Vatendoeken kun je i.v.m. bacterien inderdaad het beste op 60 graden wassen.

OpnieuwBeginnen zei

Daar heb ik een eeuwigheid geleden ook over geschreven. De reaguurders schreven dat zij dat probleem niet kenden. Ik begreep er niks van. Er zijn websites waar dee duur van een kookwas of katoenwas beschreven is qua tijd. Die kwamen langer uit dan degenen die reageerden.

Op een dag was de leverancier in huis en vertelde me over de was verkorten knop. Dus wel heet, maar met de was verkorten knop. Het duurt nu nog maar 1,5 uur Max. Ach het is een ongeveer. Nu gebruik ik vaker die kookwas tot zestig graden.
Zeep is Idd dat wat Corona de deur uit schopt. Bij het vele handenwassen is de beschermlaag van onze handen weggewassen. Ik gebruik regelmatig vette vaseline. Dat helpt een beetje.

OpnieuwBeginnen zei

Ik heb ook een AEG. De was verkorten knop zit links van de startknop. Het is een rijtje van drie knoppen naast elkaar.
Het wasmiddel doe ik direct op het wasgoed. In het spoelbakje doe ik schoonmaakazijn. Gaat super goed. En tevens verlengt het de duur van de wasmachine. Win-win.

Leren van anderen zei

Dank je wel voor het advies opnieuw beginnen van de knop verkorten
Want die had ik nog niet ontdekt
Ik heb het boekje gepakt en bij mij zit het teken net bij de aan en uit knop.
Ik ga het deze week uitproberen

Anoniem zei

Als je machine de zeepresten niet goed wegspoelt, gebruik je misschien meer wasmiddel dan nodig is. Die nieuwe machines nemen veel minder water, waardoor je ook veel minder wasmiddel nodig hebt. Ik zou zeggen probeer het een keer met de helft en kijk of je was dan ook schoon wordt.

Leren van anderen

Nog niiet gelukt.

Jullie zullen inmiddels vernomen hebben aan de titel dat het ons nog niet helemaal gelukt is om de debetstand naar nul te krijgen. Er komen ...