zondag 9 juni 2024

Plannen maken voor dingen waar we nooit aan toe kwamen

Ten eerste wil ik iedereen bedanken die ons blog gelezen en gereageerd hebben. Dat deed mij goed. En nu goed nadenken ten eerste zijn we nu begonnen met een buffer te maken. Ik vind het moeilijk om te zeggen dat moet zoveel zijn. We beginnen met 1000 euro en is dat bereikt dan gaan we er weer 500 bijdoen. En we hebben een spaarpotje gemaakt voor eeen extra spaarrekening bij een andere bank en een nieuwe bril voor mij en voor mijn man een nieuw gebit. En een grasrobot want we hebben een hele grote tuin zou ook erg welkom zijn. Nu er geen schulden meer zijn kunnen we in heen keer veel geld over houden. Dat is een fijn gevoel. Wat vinden jullie van onze plannen . Eerlijkheid zou ik waarderen ook al is het kritiek want daar kan ik wat mee. .

3 opmerkingen:

Willemien zei

Doe eens de buffer berekening bij het Nibud, dan heb je een goede indicatie voor jullie situatie.
Zelf vind ik 'm aan de lage kant voor mijn situatie maar anderen vinden 'm juist hoog.

Anoniem zei

Kijk even kritisch naar het nieuwe gebit.
Omdat er al sprake is van een gebit worden de kosten voor ca 95% vergoed vanuit de basisverzekering bij implantaten.
Zeker de moeite waard om na te gaan, want bij een los gebit is de vergoeding slechts ca 75%.
Ik zit er midden in momenteel vandaar dat ik het weet.
Omdat ik niet weet waar je woont: ga eens kijken in Duitsland bij Fielmann. Goede brillen voor een prima prijs.

Anoniem zei

Goed idee om eerst 1000 euro als buffer te hebben; dat is eigenlijk het minimum noodfonds. En daarna wat leuke dingen sparen en gelijkertijd de buffer steeds een beetje verhogen. Ik denk dat het een reeƫle gedachte is, dat je evenveel kan gaan sparen als wat je aan schulden betaald hebt de laatste jaren. Voorbeeld. Je heb in 5 jaar per saldo 10000 euro uitgegeven aan rente en aflossing. Dan kun je nu ervan uit gaan dat als je hetzelfde blijft leven je in 5 jaar 10000 euro kunt overhouden. (Daar gaan dan wel je extra aankopen van af) Kun je nog nagaan hoeveel je betaald hebt in de laatste 10(?) jaar?
Uit ervaring heb ik gezien hoe iemand , eenmaal uit de schulden, de mogelijkheden te ruim gaat inschatten. En dat je dan weer in de problemen komt. Vooral omdat je veel achterstallige aankopen wilt gaan doen.
Wat het gebit betreft. Ik zou u aanraden in december/ januari een aanvullende verzekering te nemen voor 1 jaar (als je die nog niet hebt) Dan krijg je 75 % vergoed uit de basis verzekering en van de rest ook weer 75 % uit de aanvullende verzekering.

Leren van anderen

Plannen maken voor dingen waar we nooit aan toe kwamen

Ten eerste wil ik iedereen bedanken die ons blog gelezen en gereageerd hebben. Dat deed mij goed. En nu goed nadenken ten eerste zijn we nu ...