zondag 3 oktober 2021

Niet uitkomen met boodschappengeld

Ik heb per maand nu 400 euro gerekend voor boodschappengeld En ik had het idee dat ik daar allesvan kon doen Maar niets is minder waar Ik kan nog steeds geen goede balans vinden tussen boodschappen en geld Want ik was begonnen en nu heb ik nog 75 euro op de boodschappenrekening en 7 euro aan contant gel Maar ik ben er nu achter dat ik veel andere dingen betaal van het boodschappengeld Heb tekort aangevuld bij Rabobank Hobby van Man betaald Rookwaar 14.50 per week voor manlief Benzine 40 euro Parkeren Ziekenhuis Manlief moet om de week naar ziekenhuis toe Volgende maand ga ik die dingen apart berekenen Berekenen jullie de andere dingen als boodschappen ook apart of doen jullie een bedrag per maand en daar moet alles van ?

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Boodschappen geld is voor mij alleen voor de boodschappen. Dus de supermarkt, drogist, eventueel de bakker en de slager. Geen benzine of hobby.

Anoniem zei

Met 70 euro moet het tegenwoordig (duurdere boodschappen)zeker lukken met 2 personen voor de boodschappen. Dat is ook voldoende inclusief de non food huishoudelijke boodschappen, wasmiddel, wc papier, deo ed.
Roken zul je apart budget voor moeten aanhouden. De meeste mensen zullen deze post niet hebben
Benzine ook apart.

Wij doen:
Alle BOODSCHAPPEN4 of 5 x 70 per week (Ligt aan aantal zaterdagen per betaalperiode)
BRANDSTOF 60 per maand (2 x tanken 30 euro)Wij bezoeken ook veel therapie en ziekenhuis. Maar gemiddeld komt dat uit.
KAPPER, eerst 30 per maand, tegenwoordig niks meer, wegens ophoging van boodschappenbudget. Ik laat het groeien en man doe ik met de tondeuse.
Post voor CADEAUTJES is wisselend per maand. Voor alle kinderen, kleinkinderen, feestdagen heb ik vaste bedragen. Ik schrijf per maand op voor wie er een cadeautje moet komen. Ik kom gemiddeld aan 70 euro per maand! Maar ja dat heb je met een grote familie. Kinderen en kleinkinderen krijgen 15 euro. Sinterklaas 10. Andere verjaardagen 5 of 7,50. Als je alles opschrijft per betalingsperiode weet je vooraf wat je kwijt bent in de maand en kun je er rekening mee houden.
Verder heb ik de pot DIVERSEN voor onverwachte dingen 10 euro.
Zo kan ik de ene maand een iets groter bedrag overhouden van salaris dan de andere maand. Dat sparen we. Als we zien dat we tekort komen in een bepaalde maand dan doen we even krapper met de boodschappen. (4 of 5 keer twee tientjes minder is ook 80 tot 100 euro)Als er echt een noodgeval is kan het van de spaarrekening. Jullie zouden een mandje niet kunnen roken, want dat is toch ook luxe


Leren van anderen zei

Hallo Anoniem ik rook gelukkig niet
Manlief heeft geprobeerd te stoppen maar niet gelukt
Als je ouder bent lukt dat niet altijd
Ik kan wel rond komen met 70 of soms 80 euro per week
Het zijn de andere kosten die het bedrag boven de 400 per maand doen komen

Moestuinfeestje zei

Om een goed overzicht te krijgen is één bedrag per maand veel lastiger dan een goede verdeling. Ik ga voor 1 bedrag per week voor boodschappen: eten, drinken, schoonmaakmiddelen en drogisterij artikelen. Benzine valt bij mij onder de vaste lasten. En daarnaast heb ik nog een luxe potje: roken, snoep, gebak, een keertje lunchen of uit eten etc.

Anoniem zei

Over reactie hierboven op 5.16 uur. Je bedoelt manlief WIL niet stoppen. Dat het moeilijk is/wordt wil ik aannemen.Ik ken meerdere oudere mensen die gestopt zijn toen de dokter zei dat het levensjaren ging kosten. Maar ja. Iemand moet echt willen. Dan gewoon 4 of 5 x per maand die bijna 15 euro p/w maar inplannen.

Modeste zei

Net als anoniem hier boven. Ik ken diverse mensen die op hun 60 of 70e nog gestopt zijn met roken.
Sommigen met hulp via de huisarts, zit in de basisverzekering, anderen van de ene op de andere dag.
Makkelijk was het voor de meesten niet maar de voordelen vinden ze allemaal opwegen tegen de moeite die het kostte.

Zuinigaan (Aaf) zei

Ik denk dat 100 euro per maand gewoon te weinig is voor alle kostenposten die bij jullie onder boodschappen vallen. Ik zou het onderverdelen in verschillende budgetten:
- Voeding en drinken
- Schoonmaak en verzorging
- Benzine en parkeren ziekenhuis
- Roken van je man (toch nog een keer een poging doen om te stoppen lijkt mij de moeite waard)
- Hobby's van jou en van je man
- Cadeaus
- Diversen

Zuinigaan (Aaf) zei

400 euro per maand bedoel ik 😁

Anoniem zei

Sorry, maar zo lang u blog (onder verschillende namen) komt u al niet uit met uw geld en dat is toch zeker al meer dan 5 jaar.
Is er in uw gemeente of bijvoorbeeld bij Humanitas geen hulp te krijgen bij het op orde brengen van de financiën?
Alleen lijkt het u niet te lukken en uw man helpt ook niet echt.

nicole orriens zei

Zo leer je steeds bij en krijg je steeds meer inzicht. Goed bezig!

Leren van anderen zei

Hallo Anoniem van 04.37 je hebt helemaal gelijk dat we problemen met geld
Hebben of hadden want het gaat nu wel stukken beter en ik heb iemand in huis gehad van Humanitas en die zei dat we het goed deden omdat we nooit achter zijn met betalingen en dus nooit iemand voor rekeningen aan de deur hebben gehad
We hebben vaak het probleem dat als het geld binnenkomt we veel inkopen doen
Dat is onze valkuil meestal

Ellen zei

Ik heb een Excel bestandje gemaakt waar ik iedere maand de boel in noteer. Ik verdeel het geld en zie zo ook meteen waar de valkuil zit. Ik vind het al heel wat als ik zie wat ik allemaal gekocht heb en of dat nu nuttig was of niet. En wat ik zo heerlijk vind is dat ik mijn spaarpotje zie groeien. Eigenlijk sinds ik alles ging noteren word ik soms ook nog gierig, hahaha

Leren van anderen

Makkelijker (Moeilijker )kan de belastingdienst het niet maken

Ik wilde de belastingaangifte doen en zag tot mijn verbazing dat bij schulden een hypotheek stond van iemand met contractnummers en bedragen...